Nieuws
Jul
15

Systemec heeft de DCspine portefeuille opgenomen en kan haar klanten op een eenvoudige manier koppelingen aanbieden tussen de Systemec datacenters en meer dan 75 andere datacenters in de Benelux. Met deze koppelmogelijkheden kunnen datacenter gebruikers de ultieme geografische redundantie creëren. Daarnaast kunnen klanten eenvoudig vanuit de Systemec datacenters een directe koppeling naar de public cloud opzetten.


De vraag naar interconnects en datacenteroplossingen zullen de komende jaren blijven toenemen (Bron: State of the Dutch Data Centers 2020). Spreiding van risico’s en het verbeteren van beschikbaarheid is een belangrijk thema, oplossingen zijn onder andere het gebruik maken van verschillende datacenters buiten de Randstedelijke regio’s. Systemec is in staat een managed colocatie oplossing aan te bieden en kan door middel van de DCspine diensten, naast de eigen faciliteiten ook samenwerken met de aangesloten andere datacenters in de Benelux.


Jan Michiel Berkel, Director van DCspine, geeft aan “DCspine ziet dat de Nederlandse datacenter markt goed ontwikkeld is. Niet alleen in de regio groot Amsterdam maar ook door het land heen. Wij zien dat zakelijke gebruikers behoefte hebben aan professionele dienstverleners die de taal van hun business spreekt. Systemec doet dit voornamelijk gericht op bedrijven in Zuid-Nederland en wij geven de klanten van Systemec met deze uitbreiding toegang tot een groter portfolio aan professionele cloud en connectiviteitsdiensten.”


Meer lezen »



Jul
14


Cleverland.eu
is een samenwerkingsproject in de Euregio tussen de gemeentes Krefeld, Mönchengladbach en Venlo.

Het doel van het project is om jongeren te boeien en te binden aan de Euregio op het gebied van studeren en werken.

Sjoerd Derkx is geïnterviewd door Cleverland en vertelt over Systemec en de kansen in de Euregio. Lees meer


Meer lezen »



Jul
14

De vernieuwde website is live gegaan, met uitgebreide informatie over onze diensten, datacenteroplossingen, klantcases en nieuwsberichten.

De nieuwe website heeft veel extra functionaliteiten om bezoekers sneller te voorzien van de gewenste informatie of te voorzien van supportkanalen. De website is ook geschikt voor mobiel en wordt gehost binnen de Systemec datacenters.

Meer informatie over de Systemec webhosting diensten zijn te vinden op:

https://www.systemec.nl/nl/oplossingen/services_en_cloud/webhosting_en_domein

Los van de diensten en algemene informatie, zijn er tools toegevoegd die ondersteunen bij supportvragen. Voorbeelden hiervan zijn de Systemec Speedtest, IP weergave, portal voor DNS beheer en de supportportal voor gerichte ondersteuning.

Om onze afnemers te voorzien van hoogwaardige oplossingen, leveren wij rechtstreeks aan de opdrachtgever en ondersteunen wij partners in het voorzien van hun klanten.

Meer weten over onze oplossingen of over samenwerkingen? Kijk dan verder op onze vernieuwde website.

 


Meer lezen »



May
26

Bij digitale oplichting en fraude denken we vaak aan phishing (proberen om je te verleiden tot het afgeven van inloggegevens bijvoorbeeld) of aan ransomware (het ‘gijzelen’ van je bestanden door die te versleutelen). Maar identiteitsfraude bij digitale communicatie is ook een belangrijke. We lichten dat toe aan de hand van dit -helaas echt gebeurde- voorbeeld. In vaktermen noemen we een gerichte mailaanval, zoals beschreven in deze case, ‘spear-phishing’.

Een teken gemist

Het voorbeeld betreft een Limburgse MKB onderneming met een personeelsbestand van ongeveer 15 medewerkers. Binnen dit bedrijf werkt men in verschillende afdelingen en naast de praatjes bij de koffie is er onderling veel contact via de mail en chat.

Criminelen hadden gebruikers enige tijd geobserveerd in de berichtgeving met als doel hun schrijfstijl en mailhandtekening te kopiëren. Hoe ze dat precies gedaan hebben is niet duidelijk. Vermoedelijk hebben de criminelen het online (social media) verkeer van het bedrijf een tijd gevolgd.

Toen ze dat goed genoeg in de vingers hadden, hebben ze een goede getimede nep mail gemaakt en die verzonden naar de directie-assistent. De mail leek afkomstig te zijn van de directeur. En ook het mailadres van de afzender klopte (bijna). In de afzender was echter een letterteken in de domeinnaam van het bedrijf veranderd.

In dit betreffende bericht vroeg de directeur om een geldbedrag over te maken, omdat hij in het buitenland was en een factuur per direct moest afrekenen. De directeur verbleef op dat moment inderdaad in het buitenland en gezien de aard van de activiteiten van het bedrijf was het ook niet ongewoon dat hij soms een (aan)betaling deed op een bestelling. De medewerker voerde deze handelingen dan ook uit zonder daar lang over na te denken. Voor hem was dit een legitieme opdracht en natuurlijk wilde hij de directeur graag helpen. Door deze actie maakten de criminelen een geldbedrag buit van meer dan € 1000,-.

Deze voorbeeldcase leert opnieuw dat digitale veiligheid verder gaat dan het detecteren van virussen, ransomware of andere foute software. Het vraagt om alertheid bij iedere medewerker. Wijs elkaar bewust ook op de gevaren van identiteitsfraude, want phishing en ransomware zijn niet de enige bedreigingen. Het voorbeeld laat ook zien dat het verstandig is om domeinnamen die erg lijken op je bedrijfsnaam, ook vast te leggen en ook de .com versie van je .nl-domein. Dat kost weinig en maakt het criminelen moeilijker om dit soort fraude te plegen.

Wat zijn de concrete leerpunten?

  1. Controleer in een mail altijd het afzenderadres.
    Zeker als het gaat om financiële zaken. Bij twijfel, bel de afzender of als dat niet kan, check bij een collega. Voor financiële transacties is dat laatste sowieso aan te raden (extra controle).

  2. Extra opletten
    (Spear) phishing mails worden steeds beter. Criminelen specialiseren zich in bepaalde onderdelen van dit proces. In dit artikel van Cybercrimeinfo.nl lees je daar meer over. Het is dus geen kwestie van domheid als iemand daar in trapt maar het vraagt wel extra oplettendheid. Meestal staan er toch tegenstrijdigheden in, wordt er een extra klik gevraagd en staan er vreemde links naar andere sites.

  3. Vertrouwelijkheid en mail
    Veel mailverkeer gaat nog steeds onbeveiligd over het internet. Bedenk dus dat het is alsof je een ansichtkaart verstuurd. Daar zet je over het algemeen ook geen vertrouwelijke gegevens op.

  4. Digitale veiligheid vraagt meer dan technische oplossingen
    Denk er eens over na hoe je medewerkers alerter kunnen worden op digitale fraude. Het ECCW biedt i.s.m. onderwijsinstellingen en IT-bedrijven verschillende opties.

  5. Check of je huidige mailservice veilig genoeg is voor jouw bedrijf. Het verschil tussen een eigen mailserver en een gratis mailservice (zoals gmail en hotmail) of de standaardmailservice bij je hostingpakket, zit o.a. op het gebied van support, beveiliging en beschikbaarheid. Een eigen server kan op maat gemaakt worden en biedt de mogelijkheid om zelf het spamfilter in te stellen en zo de kans op spam voor jouw bedrijf, te verkleinen. Ook heb je dan zelf inzicht in welke berichten geweigerd worden. De kosten zijn beperkt, enkele euro’s per maand per gebruiker, en je kunt dat ook al voor 1 gebruiker doen bijvoorbeeld via je Office 365-abonnement.


Lei Hovens is werkzaam voor Systemec als Marketing & Sales medewerker. Systemec is een zakelijke Internet Service Provider met eigen datacenters en een ervaren security specialist. Voor meer informatie: lhovens@systemec.nl

Jeroen Duijsens is projectleider van het Expertisecentrum Cyberweerbaarheid Limburg. Vor meer informatie: duijsens@eccw.nl

Het ECCW heeft als doelstelling het verbeteren van de digitale veiligheid van het Limburgse MKB. We werken daarbij samen met gespecialiseerde bedrijven die zich ook voor dit doel in willen zetten en hun kennis en ervaring daarvoor beschikbaar stellen. Systemec b.v. is een deze bedrijven.

 


Meer lezen »



May
25

Bij digitale oplichting en fraude denken we vaak aan phishing (proberen om je te verleiden tot het afgeven van inloggegevens bijvoorbeeld) of aan ransomware (het ‘gijzelen’ van je bestanden door die te versleutelen). Maar identiteitsfraude bij digitale communicatie is ook een belangrijke. We lichten dat toe aan de hand van dit -helaas echt gebeurde- voorbeeld. In vaktermen noemen we een gerichte mailaanval, zoals beschreven in deze case, ‘spear-phishing’.

Een teken gemist

Het voorbeeld betreft een Limburgse MKB onderneming met een personeelsbestand van ongeveer 15 medewerkers. Binnen dit bedrijf werkt men in verschillende afdelingen en naast de praatjes bij de koffie is er onderling veel contact via de mail en chat.

Criminelen hadden gebruikers enige tijd geobserveerd in de berichtgeving met als doel hun schrijfstijl en mailhandtekening te kopiëren. Hoe ze dat precies gedaan hebben is niet duidelijk. Vermoedelijk hebben de criminelen het online (social media) verkeer van het bedrijf een tijd gevolgd.

Toen ze dat goed genoeg in de vingers hadden, hebben ze een goede getimede nep mail gemaakt en die verzonden naar de directie-assistent. De mail leek afkomstig te zijn van de directeur. En ook het mailadres van de afzender klopte (bijna). In de afzender was echter een letterteken in de domeinnaam van het bedrijf veranderd.

In dit betreffende bericht vroeg de directeur om een geldbedrag over te maken, omdat hij in het buitenland was en een factuur per direct moest afrekenen. De directeur verbleef op dat moment inderdaad in het buitenland en gezien de aard van de activiteiten van het bedrijf was het ook niet ongewoon dat hij soms een (aan)betaling deed op een bestelling. De medewerker voerde deze handelingen dan ook uit zonder daar lang over na te denken. Voor hem was dit een legitieme opdracht en natuurlijk wilde hij de directeur graag helpen. Door deze actie maakten de criminelen een geldbedrag buit van meer dan € 1000,-.

Deze voorbeeldcase leert opnieuw dat digitale veiligheid verder gaat dan het detecteren van virussen, ransomware of andere foute software. Het vraagt om alertheid bij iedere medewerker. Wijs elkaar bewust ook op de gevaren van identiteitsfraude, want phishing en ransomware zijn niet de enige bedreigingen. Het voorbeeld laat ook zien dat het verstandig is om domeinnamen die erg lijken op je bedrijfsnaam, ook vast te leggen en ook de .com versie van je .nl-domein. Dat kost weinig en maakt het criminelen moeilijker om dit soort fraude te plegen.

Wat zijn de concrete leerpunten?

  1. Controleer in een mail altijd het afzenderadres.
    Zeker als het gaat om financiële zaken. Bij twijfel, bel de afzender of als dat niet kan, check bij een collega. Voor financiële transacties is dat laatste sowieso aan te raden (extra controle).
  2. Extra opletten
    (Spear) phishing mails worden steeds beter. Criminelen specialiseren zich in bepaalde onderdelen van dit proces. In dit artikel van Cybercrimeinfo.nl lees je daar meer over. Het is dus geen kwestie van domheid als iemand daar in trapt maar het vraagt wel extra oplettendheid. Meestal staan er toch tegenstrijdigheden in, wordt er een extra klik gevraagd en staan er vreemde links naar andere sites.
  3. Vertrouwelijkheid en mail
    Veel mailverkeer gaat nog steeds onbeveiligd over het internet. Bedenk dus dat het is alsof je een ansichtkaart verstuurd. Daar zet je over het algemeen ook geen vertrouwelijke gegevens op.
  4. Digitale veiligheid vraagt meer dan technische oplossingen
    Denk er eens over na hoe je medewerkers alerter kunnen worden op digitale fraude. Het ECCW biedt i.s.m. onderwijsinstellingen en IT-bedrijven verschillende opties.
  5. Check of je huidige mailservice veilig genoeg is voor jouw bedrijf. Het verschil tussen een eigen mailserver en een gratis mailservice (zoals gmail en hotmail) of de standaardmailservice bij je hostingpakket, zit o.a. op het gebied van support, beveiliging en beschikbaarheid. Een eigen server kan op maat gemaakt worden en biedt de mogelijkheid om zelf het spamfilter in te stellen en zo de kans op spam voor jouw bedrijf, te verkleinen. Ook heb je dan zelf inzicht in welke berichten geweigerd worden. De kosten zijn beperkt, enkele euro’s per maand per gebruiker, en je kunt dat ook al voor 1 gebruiker doen bijvoorbeeld via je Office 365-abonnement.


Lei Hovens is werkzaam voor Systemec als Marketing & Sales medewerker. Systemec is een zakelijke Internet Service Provider met eigen datacenters en een ervaren security specialist. Voor meer informatie: lhovens@systemec.nl

Jeroen Duijsens is projectleider van het Expertisecentrum Cyberweerbaarheid Limburg. Vor meer informatie: duijsens@eccw.nl

Het ECCW heeft als doelstelling het verbeteren van de digitale veiligheid van het Limburgse MKB. We werken daarbij samen met gespecialiseerde bedrijven die zich ook voor dit doel in willen zetten en hun kennis en ervaring daarvoor beschikbaar stellen. Systemec b.v. is een deze bedrijven.

 


Meer lezen »



May
25

Systemec is een zakelijke full-service Internet Service Provider (ISP) en System Integrator met eigen datacenters in Nederland en Duitsland.
De datacenters zijn onderling aan elkaar gekoppeld via redundant darkfiber verbindingen, waarbij het mogelijk is om een storage omgevingen realtime te koppelen. Dankzij deze grensoverschrijdende netwerkverbinding biedt Systemec haar Duitse klanten dezelfde hoogwaardige oplossing als voor haar klanten in Nederland.

Systemec is al enkele jaren leverancier van het hoogwaardige glasvezelnetwerk op de industriegebieden in Nettetal. HTH Logistic Solutions is een van deze klanten op o.a. industrieterrein Nettetal-West. Voor HTH Logistic Solutions heeft Systemec de afgelopen maand de 3e vestiging aangesloten op het Systemec glasvezelnetwerk. Door de nieuwe glasvezelverbinding heeft HTH Logistic Solutions een snelle en veilige connectie tot het internet gerealiseerd.

HTH Logistic Solutions had op basis van de ervaring en de kwaliteit van de verbinding, onderstaande review geschreven:

"Systemec is een bedrijf dat 365 dagen per jaar bereikbaar is en snel en correct reageert op al onze verzoeken. Alle afspraken zijn volledig nagekomen en de internetverbindingen zijn snel en zeer stabiel." Marc Ternieden, CEO - HTH Logistic Solutions Nettetal.



Meer weten over onze Euregionale oplossingen? Neem dan contact met ons op

 


Meer lezen »




Systemec B.V. - helpdesk